Inlägg

Magbrock

Vill du bli av med din halsbränna eller sura uppstötningar?
StressFrisk kan behandla det! 
Magbrock kan ge sura uppstötningar, halsbränna, klumpkänsla i halsen, rethosta, minskad matlust, att man blir gasig eller rapar mycket. Enligt statistik har cirka 20% av befolkningen magbrock. Också kallat diafragmabråck, Hiatus hernia eller magmunsbråck.

Om matstrupen blivit spänd, så drar den i magsäcken. Magsäcken kan då delvis ta sig över diafragman. Innehåll från magsäcken kan då ta sig upp i matstrupen.
StressFrisk kan spänna av diafragman och matstrupen, därefter förs magsäcken tillbaka ner på plats. Allt görs på ett mycket lugnt och smärtfritt sätt.
Räkna med att ge det tre behandlingar, för om du har många andra spänningar räcker inte en gång.

Värt ett försök? 🤔👍
Boka din tid på StressFrisk. 
Undrar du över något så skriv PM, maila eller ring 
079 33 999 39.

Varmt välkommen till Stressfrisk!

Stressfria dagen

Slog mig ner med en kopp te. Framför mig, överst bland dagens post, ligger ”uppslaget” från PostNord. Där står det att det idag är ”Stressfria dagen”!!!

Där finns en liten text om återhämtning, med hänvisning till poddar och en bok.
Det kommer allt fler som skriver och pratar om stressen omkring oss, hur det påverkar oss och hur hemskt det känns när man är drabbad av utmattningssymptom. Det blir fler som uppmärksammar detta för att det är allt fler som känner av det.

Är du stressad, trött, ont i kroppen…?
Jag har behandlingar som släpper på stressens fysiska tag om dig.
Varmt välkommen till StressFrisk!

StressFrisks foto.
Måndag 26 maj 2018

Din inre dialog

Har du en skön söndag?
Var du ute i solen och njöt av dagen?
Hur går dialogen i huvudet på dig när du har en lugn stund?

Såhär? : …………så skönt att komma ut …………………gott att vara ute en stund………… …………………………………Åh, vitsippor……………….. ……………………….härligt med fågelsång………..

Eller är det mer såhär?:   Åhh, så skönt att få komma ut och gå lite. Ja, det är verkligen inte lätt att hinna med alltVad är klockan? Nej nu ska jag ha en lugn stund…När det blev så tokigt på jobbet i onsdags, allt som blirNej, nu är jag på promenad…Fina vitsippor. Jag måste se över växterna där hemmaSnart kommer ju sommaren också. Semesterscheemat är inlämnat.Tänk semester. Det ska bli härligt! DÅ ska jag ha det lugnt och skönt.

Liknar din inre dialog det sista exemplet? Fullt av tankar hela tiden?
Skulle du vilja slappna av lite mer än vad du gör idag?

Visst är det så att man i vissa perioder är helt full-bokad, inte hinner med allt (och absolut inte skogspromenader). När man hamnat i stressens klor så kan det vara svårt att slappna av när man väl får en lugn stund. Dessutom är det lätt att tankarna blir för många i huvudet då, ibland som en hel bi-svärm.
Om stressen satt sina spår i dig så kommer du inte tackla det du möter på ett lika lätt och självklart sätt som om du var i fas med dig själv.

StressFrisk har behandlingar som släpper stressens fysiska grepp om dig, så att du får lite återhämtning och balans. Boka en tid nu eller ring om du undrar över något. Varmt välkommen!

PS. Om du känner att du t.o.m. blir irriterad när jag skriver om skogspromenader, stress och att jag hävdar att jag kan behandla så att man blir mer balanserad så….grattis då kan jag verkligen göra skillnad hos dig. Välkommen!

Hur mår du? Lagom balanserad? Stressfrisk?

Hur mår du? Lagom balanserad? Stressfrisk?

En person i balans pendlar mellan att vara aktiv (sympatiska nervsystemet) och passiv (parasympatiska nervsystemet). På morgonen från passivt sovande, aktiv när man vaknar, vid frukostbordet en lugn stund, skynda till bussen aktiv, sitta på bussen passiv, jobbet aktiv, raster……

Om vi däremot stiger upp på morgonen och dunkar på i en takt av minst 200km i timmen, kör full stress hela dagen utan återhämtning, lägger oss på kvällen och tankarna flyger omkring som flugor i huvudet. Visst, en tid kommer man känna sig på topp, ha så fantastiska idéer och får så mycket gjort. Men det håller aldrig i längden!

Många av dem som stressat så får stress och utmattningssymtom, eller ”springer in i väggen”.

Den balanserade personen är ömsom aktiv ömsom passiv. Så jobba, ansträng dig, tänk nytt, var aktiv MEN glöm inte din återhämtning! Sitt ner, slappna av, ta en fika, läs en bok, prata med en vän… det är så olika grejer som ger oss återhämtning. VITSEN ÄR ATT SINNET SKA FÅ LITE RO. Ibland behövs lång återhämtning, ibland kort.
Det är inte alla av oss som känner att vi får någon återhämtning av att sitta tysta och meditera i timmar. Vissa känner sig styrkta och lugna i sinnet efter en spring-tur. Hur får du ro i sinnet?

Nervsystemet pendlar fram och tillbaka mellan det sympatiska och det parasympatiska.

Om man håller fast i det sympatiska allt för länge så orkar inte kroppen med stressen längre och pendeln svänger över och fastnar i det parasympatiska.

Återhämtning och den passiva fasen är livsnödvändig,
men det är inget man vill fastna i!!!

Lagom är bäst! Aktiv ibland, återhämtning ibland.
Så lyssna inåt, din kropp vet. Vad är lagom för dig, EGENTLIGEN?

Får du ingen återhämtning trots att du försöker?
Välkommen på behandling som gör skillnad.
StressFrisk

Ring 0793399939, om du undrar över något.
Du kan boka på: www.tid24.se/stressfrisk

Ha en underbar dag i solskenet!

Orimligt många bollar i luften?

Utmattad personal collage

Orimligt många bollar i luften

“… Älskar du ordning och reda men ändå behärskar att ha 50 bollar i luften samtidigt?” Citatet är klippt ur en jobbannons från ett av våra stora e-handelsföretag.

Citatet som följer är från ett företag som söker telefonist. “Du bör vara ordningsam och stresstålig samt ha en förmåga att vara vänlig även i de mest pressade situationer. Du bör ha en bra förmåga att hålla många bollar i luften och klara av att hålla fokus under hög arbetsbelastning.”

Att söka någon som kan hålla många bollar i luften eller någon som är stresstålig visar på stor okunskap. Forskning visar att hjärna är inte gjord för att hålla många bollar i luften. När vi försöker fokusera på fler än två saker samtidigt tappar vi fokus och blir både okoncentrerade och brister i noggrannhet. Stresstålig, det finns ingen människa som över tid klarar ihållande stress utan att bli sjuk.

Den kanske enskilt viktigaste frågan vi kan ställa till våra medarbetare och vid nästa anställningsintervju är: Hur och när återhämtar du dig bäst?

Företagen, som citaten är hämtade ifrån, är långt ifrån ensamma att visa på brister i kunskap om hur vi människor fungerar. Vid en snabb sökning bland platsannonser med sökorden många bollar luften kommer det upp närmare 700 jobbannonser. Arbetsgivare som riskerar att medarbetare på sikt bli sjuka, svårt sjuka. Endast 80 annonser innehåller ordet återhämtning. En tiondel av dessa kommer från samma arbetsgivare, en arbetsgivare som har förståelse för vikten av återhämtning. 75 procent av annonserna är arbetsgivare som vill ha medarbetare som kan värna om kunder och patienters återhämtning men inte ett ord om att de bör vårda sin egen hälsa. Ett par arbetsgivare söker medarbetare som har erfarenhet av återhämtning för personer med psykisk ohälsa, något ironiskt är utmattningssyndrom just psykisk ohälsa.

Stress och återhämtning

Arbetsgivare önskar självklart produktiva medarbetare som genererar lönsamt företag. Jag är själv företagare och önskar lönsamhet i mitt företag. Och att vila genererar ingen inkomst. Men ingen tjänar pengar på sjukskriven personal, den personalen kostar i stället enorma summor. Utmattningssyndrom är en smärtsam sjukdom, oftast med lång sjukskrivning. En lång sjukskrivning är kostsam för både den enskilde, företaget och samhället i stort.

Människan är byggd för att klara stress, tro inget annat, stress i sig är inte problemet. Det var stress som en gång i tiden fick människan att överleva på savannen när han ställdes inför det rytande lejonet. Stress förbereder kroppen för flykt och kamp. Samhället 2018 långt bort från savannen är ännu mer stressande. Att uppleva stress är en del av livet. Och stress är inte skadligt bara vi får tillräcklig återhämtning. När mängden stress och återhämtning är i balans orkar kroppen längre.

Om du nu är en av de chefer som anser att det inte är ditt ansvar att värna om dina medarbetares återhämtning. Att det är den enskilda personens ansvar. Var då lite egoistisk och se till ditt företags bästa. En utvilad välmående medarbetare har möjlighet att prestera bättre än en medarbetare som är urlakad och på väg att drabbas av utmattningssyndrom.

Medarbetare som pausar flera gånger per dag, kanske till och med tar sig en liten powernap efter lunch, återhämtar sig och har ny kraft till att prestera och producera. Det blir en win-win situation för både företaget och medarbetaren.

Den kanske enskilt viktigaste frågan vi kan ställa till våra medarbetare och vid nästa anställningsintervju är: Hur och när återhämtar du dig bäst?

Eva Svärd

föreläsare och författare

Texten tagen från en artikel i GP den 31 maj 2018

StressFrisk!

StressFrisk!

StressFrisk har behandlingar som hjälper dig ifrån dina stress och utmattningssymptom.

Är du stressad, irriterad, trött, oro, besvär med magen, rastlös, ont i kroppen, får dålig sömn, helst osocial, nedstämd, sprungit in i väggen eller springer och springer du men verkar aldrig komma fram?

Vill du ändra på det? Välkommen till StressFrisk!

Jag heter Lisa och behandlar med en blandning av olika tekniker, men främst kraniosakral-terapi och bindvävsmassage. Mina behandlingar är lugna och varsamma och jag strävar efter så goda resultat som möjligt.

Långvarig stress påverkar skallen och kroppen negativt. Utan att gå in på hur så är det så att det sätter sig spänningar i skalle och kropp. Ju längre man går med det (plågas av stress) desto mer och fastare sätter sig spänningarna.

Så vänta inte, boka en tid hos StressFrisk.

Prova-på-pris 400 kr ordinarie pris 650 kr. Friskvårdskuponger och swish accepteras.

Hemsida kommer inom kort, men än så länge kan du boka en tid genom att trycka på denna länken.http://www.tid24.se/stressfrisk/

Har du frågor, ring mig på 0793399939.

Varmt välkommen till StressFrisk!

testrubrik

testtextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsa

 

 

 

testtextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsa

 

 

testtextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsatesttextsag.dköangsapgnkpsaglsa